voorheen DSM, nu Chemelot

Langgeleden werkte ik op het bedrijventerrein van DSM mee aan voorbereiding van de bouw van de ACN 2, de tweede ammoniakfabriek,  door het  internationale constructiebedrijf Bechtel. Hun technici hadden ervaringen in de hitte van  Quatar en in het ijzige Noorden van Canada. Maar een pientere opdrachtgever als DSM hadden zij nog niet eerder meegemaakt. <smart guys, those Dutch, better comply with their ideas>, ik was trots als ik ze zo hoorde praten. DSM ingenieurs zaten geregeld mee aan tafel, en grepen direct in als hun iets niet zinde. Er waren  strenge protocollen voor de sub-contractors, ook daar hield DSM de vinger aan de pols.

Maar hoe is het nu? Het Chemelot terrein herbergt veel verschillende bedrijven, die zelf weer hun eigen onderaannemers  contracteren, en ik vraag mij  af of de directie van Chemelot al die kruiwagens vol kikkers nog wel in de gaten kan houden. Immers, regelgeving is een verdacht woord geworden , en time is money.

3 gedachten over “voorheen DSM, nu Chemelot

  1. Thérèse

    Voor zover ik daar enige kijk op heb, zijn tegenwoordig heel veel bedrijven gefuseerd met en onderdeel van, dat het mij niet vreemd lijkt als men geen overzicht meer heeft. Wat grappig dat jij zo trots was bij de DSM, want ik dacht altijd dat het een supergiftige chemiefabriek was. Maar ik heb er allemaal weinig verstand van. Ik lees weinig krant en kijk ook weinig journaal. Ik word daar niet vrolijk van en zonder mij gaat het ook wel slecht, denk ik dan.
    IK heb wel bewondering voor jou, hoor dat jij de boel zo goed in de gaten houdt.

    Like

  2. fialas Berichtauteur

    Iedereen in Geleen was betrokken bij DSM. DSM was niet alleen werkgever, maar ook sponsor van kunst, cultuur, sport, muziek. Je vrienden en buren werkten ook bij DSM, onder en boven de grond. Soms kwamen ze van ver: Polen, Italianen, Hongaren, Grieken, Spanjaarden. Er werd ook multicultureel getrouwd, mijn eigen kleinkinderen hebben Pools bloed in de aderen. De Nieuwe Mijnstreek was een mooie internationale gemeenschap, net als de Oude Mijnstreek.
    Das war einmal.

    Like

    1. Bertie

      Bedrijfstrouw. Zolang er weinig andere werkgevers zijn is die trouw begrijpelijk, misschien terecht. Daar kan ik niet over oordelen. Ik ken alleen de gifverhalen zonder iets van chemie te weten.
      DSM lijkt een gemeenschappelijke noemer te zijn geweest voor de werknemers, met een sociale functie, niet slecht voor die tijden.
      Ik zie dat het zich nu een “materialencommunity die zorgt voor een versnelde businessgroei via de open uitwisseling van ideeën” noemt. Tja…
      Andere tijden, niet per se betere.

      Like

Geef een reactie

