De teelt van Pleurotus

In ons dorp is een gezellig tuincentrum, nee niet van die multinational , maar een gezellig familiebedrijf dat zich wonderwel handhaaft tegen die paar kilometer verderop gelegen gigant.Ze verkopen geen overbodigheden maar zo af en toe vind ik er toch iets bijzonders, zoals dat pakket broed van oesterzwammen, dat ik vorige maand meenam. Een  doos met in een doorzichtige plastic zak het substraat, dat ik afgesloten 14 dagen moest bewaren op 20-25 C.

Lastige temperatuur, het was buiten lekker herfstweer, maar geen 20 graden, en voor die paddestoelen deed ik de verwarming niet aan. Dus ik heb de doos in de hooikist gelegd, en de eerste dagen af en toe gekeken of er al iets leuks het kopje opstak.Nee dus, en iemand als ik vergeet het dan gewoon. Totdat ik vanmiddag het papiertje  teeltinstructies Pleurotus zag liggen. Toch maar eens in de hooikist gekeken,  en de doos geopend. een weeë geur van rotting steeg eruit op. Ik zag een bruine massa die nog het meest weghad van een homp slachtafval zoals mijn vroegere buurman bij het abattoir voor zijn hond haalde. De hond begroef het dan, en groef het iedere dag weer op als hij trek kreeg.  Mijn huidige buurman heeft geen hond, en mijn kat, die belangstellend kwam kijken deinsde terug voor de stank. Hoe raak je zoiets nou weer netjes kwijt….Ik heb het gezwel  op de composthoop gelegd, en nu  maar afwachten wat er gebeurt. De eekhoorn zal er haar neus voor optrekken, maar misschien een of ander soort muis?

 

5 gedachten over “De teelt van Pleurotus

  1. Thérèse

    Het zag er best netjes uit, tot…ik wist wat het was. Brrr. Ik heb lang geleden eens een pakket voor champignons cadeau gekregen. Het bulkte van die paddestoelen, dus wij maar champignons eten en champignons eten, maar aan het eind ervan, was de muur zwaar beschimmeld. We hebben heel wat moeite moeten doen om het weg te krijgen. Maar ja, cadeau’s, daar moet je wat voor over hebben.
    Toch blijft het een gezellig familiebedrijf daar. Die moet je toch maar blijven sponsoren.
    Dag Sophia.

    Like

Geef een reactie

