Sneeuwklokje op het verkeerde pad

In mijn tuin staat de Helleborus, in veel soorten, die ik niet allemaal heb aangeplant, ze hebben mij niet nodig, zaaien zichzelf wel uit. Bij het uitkomen van weer een nieuwe rozet moet je nog maar afwachten wat er voor bloem aankomt, want de Helleborus pleegt, met behulp van de hommels, vrijelijk overspel.
Hij heet Helleborus nigra, en dat is verwarrend want het kleurenpalet gaat van wit naar roze,lila en paars. Dat nigra slaat op zijn  prachtige grote diepzwarte zaden, die dan weer door allerlei klein gespuis als muizen, mollen en mieren naar her en der worden versleept. Ik laat het maar gebeuren, dus Helleborus duikt overal op. Hij heeft in dit seizoen maar één rivaal en dat is het sneeuwklokje, waarmee hij echter in harmonie samenleeft. Het sneeuwklokje help ik wel eens.  Als ik tijdens de bloei de grond tussen de sneeuwklokjes met de vork een beetje loswurm, beetje maar, dan maken de worteltjes daar dankbaar gebruik van om na de bloei lekker uit te stoelen. Ja, ze hebben het goed bij mij.
Behalve dat ene zielepootje dat zich eigenwijs had afgewend  van het polletje waar hij bij hoorde,  en toen onder de deur naar binnen is gegroeid. Hij heeft door de kamerwarmte een langer steeltje gekregen,  maar zijn bloempje ziet er scharminkelig uit. Ik laat hem vrij maar eerst gaat hij op de foto.

 

DSCN4242
Ik laat hem vrij, maar eerst gaat hij op de foto.

4 gedachten over “Sneeuwklokje op het verkeerde pad

  1. Bertie

    Ocharme, zo heldhaftig onder de muur door en dan alsnog falen. Dapper bloempje hoor. Hoe bestaat het hè, zo’n teer ding.
    Hoe sterk planten zijn zie ik ook aan de passiflora, ragfijne stengels komen door barstjes in het beton en blijven leven, hoe vaak ik ze ook eruit trek.

    Like

  2. Thérèse

    Een leerzaam blog, Fialas. Ik weet nu veel meer over de Helleborussen dan eerst. Bij mee is er nog geen nieuw soort komen groeien helaas. Wel zijn er sneeuwklokjes gekomen.
    Heel vreemd Fialas: ik dacht dat ik hier al gereageerd had, maar nee. Sorry.
    IK ga je weer volgen, hoor. Nou ja, dat deed ik al. Schrijf ze!

    Like

Geef een reactie

