Rare gedachtenkronkel.

Van sommige mensen verwacht je eigenlijk dat ze onsterfelijk zijn. Nikolaus  Harnoncourt was er zoeen. Wel is hij  oud geworden, hij stierf op 5 maart 2016, 86 jaar oud..Hij was geen geboren Oosterijker, zoals ik altijd dacht, maar werd in 1929 in Berlijn geboren als telg van de grafelijke familie  De la Fontaine und d’Harnoncourt-Unverzagt. Van moederskant stamde hij af van de Habsburgse Erzherzog Johann. Hij  groeide op in Graz en maakte zijn carrière bij de Musikverein in Wenen. Vanuit  Wenen zette hij de hele uitvoeringspraktijk van de klassieke en oude muziek op zijn kop.

nikolaus harnoncourt

Ooit  zette vanuit Oostenrijk ene Adolf Schicklgruber de hele Europese beschaving op zijn kop. Hij deed het andersom, hij werd geboren in Braunau, verspreidde  in gans Europa dood en verderf,  en schoot zichzelf door de kop in Berlijn.

Rare gedachtenkronkels heb ik toch.

 

4 gedachten over “Rare gedachtenkronkel.

  1. Bertie

    Nee hoor, eerder een gedachtegang die op fantasie wijst.
    Van Harnoncourt weet ik alleen dat hij een spraakmakende dirigent was.
    Van Hitler ’n beetje meer, daar ontkwamen we niet aan. Tot mijn spijt.

    Like

  2. Thérèse

    Ik kan het verband tussen die twee mannen niet goed volgen, maar dat zegt niks. Men kan die van mij ook niet altijd behappen. De eerste hield zich tenminste bij zijn stiel, had die tweede dat ook maar gedaan. Je bent wel een originele denker, Fialas!

    Like

  3. meninggever

    Je zou kunnen denken dat uit Oostenrijk mensen komen met een missie. Welke dan ook. De hele Strauss-dynastie kwam er vandaan. Mozart ook en als ik in mijn eigen vak- en interessegebied kijk, ene Ferdinand Porsche kende ook zijn roots daar. Bijzonder land, met heel mooie plekken…..en mensen zo te zien..,

    Like

  4. fialas Berichtauteur

    Oostenrijk is een intrigerend land ,Wenen had een enorm achterland, alles wat in Oost-Europa talent en ideeën had trok erheen. Maar Schicklgruber was echt eigen kweek, en het is een rotstreek dat ze hem geen kans hebben geven op de Kunstakademie.

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

