Op zoek naar Frankrijk, 20 maart 20.15

Met VPRO kom je nog eens ergens.
Het begon met de serie van reizen kris-kras door Rusland met Jelle Brandt Corstius. Naarmate zijn Russisch beter werd, werd zijn aanvankelijk verliefde  kijk op het land steeds somberder. De sluwe manipulerende Poetin bleek razend populair te zijn, met name onder de Russische jeugd, die de Staatstelevisie als enige informatiebron heeft.
Daarna liet Jelle  ons van de ene verbazing in de andere vallen op zijn reizen door India, en zowaar, hij kon zich verstaanbaar maken in een rudimentair soort Hindi, knap vond ik dat.
Toen verscheen de brutale Thomas Erdbrink met zijn reportages  uit Teheran. Spreekt vloeiend Farsi en liet ons ontwikkelde en vindingrijke Iraniers zien, die er in dat knotsgekke land van maken  wat er van te maken is.
Met de ontwapenende  Ruben Terlou gingen we nog een stuk verder, hij voerde ons langs de oevers van de Yangtse diep het Chinese binnenland in, tot aan het grensgebied met Tibet. Ik stelde vast dat Chinezen, als je in hun eigen taal met ze spreekt, heel gewone mensen zijn.
Met de Tibetanen moest Ruben  wat trager spreken, omdat ze moeite hadden met zijn ratelende  Chinees.
Deze serie was voor mij zeer ontroerend. De jeugdige Terlou is geen professionele journalist, nooit correspondent geweest. Hij is arts en fotograaf,  heeft  in China gewoond en zich in vier jaar het Chinees volkomen eigen gemaakt.  Hij  verstaat de kunst om mensen over hun zieleroerselen te laten praten.
Helaas is vorige week de laatste aflevering uitgezonden.
Maar we gaan verder, naar dichterbij.
Met ingang van zondag 20 maart gaan we met de Nederlandse Parijzenaar Wilfred de Bruyn op zoek naar het Frankrijk van nu. Dat werd wel eens tijd, want we koesteren allemaal het beeld van het charmante zonnige vakantieland met zijn stokbrood, alpientjes en gothische kathedralen. ‘t Is waar, ze spreken en zingen nog steeds hun prachtige taal, maar zo leuk als de Fransen in onze dromen waren zijn ze allang niet meer. Wat mij persoonlijk betreft; waarom hebben ze dat pittige uniform van de politie met die witte handschoentjes afgeschaft, ze dragen nu ook rare petten en caps, hadden ze nooit moeten doen..
 Zondagavond 20.15 dus, op TV2.
12 gedachten over “Op zoek naar Frankrijk, 20 maart 20.15

  1. Sjannes

    Ja, die programma’s geven mij ook het idee, dat ik een land iets beter leer kennen. Ik ben niet van plan zulke verre reizen te maken maar ben wel nieuwsgierig hoe het daar is. Ik heb erg genoten van deze programma’s. Ik ben benieuwd wat we van Frankrijk te zien krijgen, hoewel dat natuurlijk niet helemaal zo’n onbekend land is.

    Like

  2. Ximaar

    Die serie over China was echt ontwapenend. Prachtig hoe hij met kinderen omging. Zelf gaf ie aan dat hij meer met de mensen praat zoals een arts doet, omdat hij dat nu eenmaal had geleerd. Wat een verschil met Boudewijn Büch die destijds compleet vastliep op de Chinese bureaucratie en aan een stuk door jammerde vanuit een bestelbusje. Zelf heb ik een half jaar op Taiwan gewerkt, waar 98% chinees is en ook veel discriminatie is richting westerlingen omdat zij hun cultuur vergiftigen en onderling. Buitenwerk als vuilnismannen was/is aan de Hakka voorbehouden. Die zagen dan ook als enige bruin en dat is bij Chinezen geen kleur om respect voor te hebben.

    Deze succesreeks begint wat mij betreft al eerder met Bram Vermeulen in Turkije en de basis: Sporen uit het Oosten. Vond de eerste uitzending over Parijs ook de moeite waard. Ik ben wel eens door een buitenwijk van Parijs gefietst (werd er toen bekogeld door zigeunerkinderen), maar liever doe ik dat niet. Ik kan goed met Fransen opschieten en merk weinig verschil met Duitsers. Op de plekken waar ik kom zie ik vrijwel nooit politie of dergelijke.

    Like

  3. fialas Berichtauteur

    De dappere en scherpzinnige Bram Vermeulen was ik vergeten, ik bewonder hem, jammer dat de grote Sultan hem eruit heeft gegooid . Eerste aflevering over Frankrijk vond ik goed, de prachtige figuur van Igor zou ik ook wel in mijn dorp bezig willen zien .Maar de presentator kon mijn hart en oog niet bekoren zoals zijn voorgangers dat deden.

    Like

  4. Bertie

    De Yangtse-serie was buitengewoon mooi, Terlou een uiterst prettige commentator, bijna een lieve man te noemen zoals hij met de mensen omging. Naar De Bruyn in Frankrijk zal ik absoluut kijken, alleen al om de sprookjes terug te zien brengen naar de realiteit. Het scheelt wel of je in Parijs bent of in het achterland, nat als in andere landen is het verschil tussen hoofdstad en platteland groot.

    Like

  5. meninggever

    Als de verslaggever niet al te vooringenomen (pro of contra) is, zijn dit geweldige series. Je krijgt een kijkje achter bepaalde schermen. Je hebt er nog een gemist. Ergens vorig jaar uitgezonden door EO/NCRV. Een trip gemaakt door een geleerde die de wegen volgde van de oeroprichter van de ARP. Ooit premier van ons land, nu 100 jaar later volgde men zijn spoor. Hij had een Europese reis gemaakt in begin 20e eeuw en deze geleerde deed dat nog een keer over. Langs Oost-Europa, de Krim, Midden-oosten, Noord Afrika etc. Wat je zag was dat het reisverslag uit 1905 e.d. problemen werden aangehaald die nu nog steeds actueel waren of zijn. De Russen, de Jodenvervolging, de moslims, het anarchisme, etc. Het was verbijsterend hoe pragmatisch men in sommige landen omging met het verleden, maar ook het heden. Maar ook hoe groot de afkeer van het westen en andere geloof toen was en nu nog steeds. We leren weinig van onze geschiedenis, dat is wel duidelijk….

    Like

    1. fialas Berichtauteur

      de reis van abraham Kuyper heb ik niet gemist,maar ervan genoten en. Grote bewondering voor zijn nauwgezette verslaggeving nota bene aan zijn dochter, en voor zijn schrijfstijll. Voor de hedendaagse kijker was hert alsof er puzzelstukjes op hun plaats vielen.Leuk dat je erover begint.

      Like

Geef een reactie

