Jeroen Bosch en de dieren.

Omdat de grote tentoonstelling  Den Bosch uitverkocht is besloten wij naar Tilburg te gaan.  Daar is in het Brabants Natuurmuseum, vlak tegenover station, een mooie expositie van kopieën van een aantal  werken van Jeroen Bosch. De Hooiwagen, de verzoeking van de H.Antonius en de Tuin der Lusten, en dan nog de Marskramer en nog zo wat.Het is een originele aanpak, ze leggen de nadruk op alle in de werken voorkomende dieren, niet alleen de monsters en de fabelderen, maar ook de natuurgetrouw geschilderde vogels en zoogdieren die in de Middeleeuwen  de Brabantse contreien bevolkten. Bosch is nooit op reis geweest,  de olifant en de giraf heeft hij waarschijnlijk in Antwerpen of Gent in een dierenpark of circus  gezien,  Maar ook al die vogels en zoogdieren zal hij zo precies hebben kunnen waarnemen  doordat ze waren gevangen en in kooitjes zaten, denk ik dan argwanend.
En, interessant voor zoölogen, bij Bosch kun je zien dat de krakeend al in de 15e eeuw in Brabant leefde, dat was eigenlijk niet algemeen bekend.  En dan de wilde kat:  de Marskramer heeft een kattevel aan zijn stok gebonden, kattebont werd verkocht aan de lagere geestelijkheid, want die mochten hun habijt niet opsieren met nobel bont. Maar als je goed kijkt zie je dat het vel  niet van een huiskat is, maar van de wilde boskat. Het grijze bont van zijn korte dikke  staart toont de karakteristieke zwarte ringen.. Mijn gezelschap bestond niet uit kunstkenners, maar uit natuurkenners, dus we vonden het geen punt om ons te verlustigen aan de prachtige kopieën. We dachten al veel van Bosch te kennen, maar met onze neus op de details vielen we toch van de ene verbazing in de andere.  We konden kijken zolang als we wilden, we hadden het rijk alleen en  hoefden ons niet lijf aan lijf door de menigte te wrikken zoals in Den Bosch. Dit Natuurmuseum heeft uiteraard een vaste collectie, en toont ook nog  bijzonderheden over het ontstaan van het Zuid-Nederlandse landschap, en over de leefomstandigheden van mens en dier door de tijd heen.Ik kan geen illustraties bijvoegen, want ze hebben geen kaarten van de werken van Bosch, en er zat geen geheugenkaartje in mijn camera. Stom!

Het museum zetelt  in een strakke moderne behuizing, mooi geintegreerd in de bestaande bebouwing. Als je verder de stad inloopt kom je veel  deftige oude huizen tegen, een paar leuke winkeltjes, een goede boekhandel en diverse eethuisjes, kortom,  als je het betonnen centrum mijdt is Tilburg een gezellige stad,  met nog veel goedbewaard architectonisch erfgoed. Hier en daar stuit je nog op een oud dorpspleintje, dat opgenomen is in het stratenpatroon. Mijn Maastrichtse vrienden, die nog nooit in Tilburg waren geweest,  vonden het een geslaagde uitstap. We zijn tevreden neergestreken bij  Meesters, een tot gezellig eethuis verbouwde voormalige kaarsenfabriek.  Want Tilburg was een fabrieksstad, en dat willen ze best weten.

Dus mensen, laat Den Bosch links liggen en ga naar het Brabants Natuurmuseum in Tilburg.

8 gedachten over “Jeroen Bosch en de dieren.

  1. Thérèse

    Een goeie tip, ik zei bijna je naam, uh Fialas. Ik wist niet eens dat dat museum bestond. Lijkt mij best interessant als van oorsprong Brabantse; kan het combineren met familiebezoek. Je hebt toch ook een zoon in Tilburg wonen?
    Ik heb vroeger nog een jaar in Tilburg gewoond, toen ik daar op de kunstacademie zat. In een leuk oud huisje met een atelier. *zucht, nostalgie*
    Groetjes! Treesje.

    Like

  2. fialas Berichtauteur

    ik ga er binnenkort nog eens naartoe, met M’tr vriendin Bertine, en maak dan afspraak met mijn schoondochter Annelies, die inderdaad in Tilburg woont, gezellig met zijn drietjes.

    Like

  3. Villasappho

    Ik heb een deel van zijn werk al gezien in Rotterdam voordat het naar Den Bosch ging. Vond de entree in Den Bosch schrikbarend hoog.

    Like

  4. meninggever

    Museum kende ik nog niet, maar der stad wel. Zoals andere Brabantse steden is ook Tilburg gezellig. Mits je inderdaad het beton een beetje mijdt. Maar ligt vast ook aan de inwoners daar…..:)

    Like

Geef een reactie

