Ebru, de columniste van de Metro.

Ze is in haar eigen huis in Turkije gearresteerd vanwege belediging van Erdogan.Een hoop stof waait op maar we zullen het maar beschouwen als een speldeprik, ze zal gauw weer vrij komen. Maar misschien  moet ze op haar woorden gaan passen, of niet meer naat Turkije gaan.

Vorige week zagen  we een column van haar hand in een Metro in de bijna lege trein van Tilburg naar Maastricht. Een van ons las wat lacherig de kop, waarin honend werd gesproken over de domheid van hoofddoekdraagsters. Beetje kort door de bocht, vonden we, die Ebru is een felle, maar dat die vrouwen dom zijn gaat ons te ver. Wel waren  we het eens over de strekking; geen bedekte schooljuf voor de klas in een openbare school. Opeens verscheen als een duvel uit een doosje het groengedoekte hoofd van een beeldschone  Moslima boven de coupé afscheiding. We schrokken ons een hoedje want we hadden haar helemaal  niet gezien. Ze trok flink van leer, en wilde weten of wij het eens waren met die column. Voorzichtig mompelden wij dat we het met de strekking eigenlijk wel eens waren  Verder kwamen we niet,  want ze  begon ons te kapittelen en riep met fonkelende ogen “dat zij een universitaire studie had gevolgd en dus niet dom was”. Ze was uitgesproken en ging weer zitten.  We konden haar toen niet meer zien,  maar we  durfden geen mond meer open te doen. En  het was niet eens een stiltecoupé. .

15 gedachten over “Ebru, de columniste van de Metro.

  1. Hillechien

    Ik blijf erbij je past je aan naar het land waar je verblijft. Maar denk dat ik dan ook al er racistische uitspraak doe. Wij moeten ons niet zo op ons kop laten zitten en weer gewoon het hebben over kerst en Paas vakanties. Wij passen ons toch ook aan als we naar hun land op vakantie gaan

    Like

  2. meninggever

    Dan bewijst die moslima de stelling dat wij ons richten naar de mening van een op goedsdienst gerichte minderheid die meent dat respect moet worden getoond voor hun geloof. Ik stel altijd dat mensen respect verdienen kunnen door hun gedrag. Geloof is oninteressant, het draagt NIETS bij aan een betere samenleving. In tegendeel zelfs. We hebben hier honderden jaren van geloofsstrijd gekend. We zijn sinds de jaren zestig eindelijk af van dat juk en nu importeren we het volgende probleem. Geloof is iets voor achter de voordeur. Daar heb je recht op respect, op je uitdossen zoals ze jezelf dunkt. Al loop je naakt omdat je dat nu eenmaal aan hebt genomen als geloof in het Adam- of Evaisme. Maar ik wil er verder niets mee te maken hebben of krijgen. Net zo min als ik dat wil met een tiran die in zijn land iedereen monddood maakte of erger die het met zijn achterlijke beleid niet eens is. Past niet bij een democratie die wij toch zijn. Waar iedere mening telt , niet alleen die welke door ‘correcte’ media of lieden wordt opgelegd. Toch?

    Like

  3. Thérèse

    Dat meen je toch niet, Fialas, dat jij je mond ging houden, alleen omdat daar een felle moslima zat. IK dacht dat jij wel een flinke discussie met haar zou aansnijden.
    Ik zou haar aan het lachen proberen te krijgen, want ik zou wel eens willen weten of men daar echt geen gevoel voor hebben.

    Like

    1. fialas Berichtauteur

      ze ging zitten en was dus onzichtbaar. Ik hadf haar moeten vragen bij ons te komen zitten, maar ze was zo woest dat er een situatie van onaanspreekbaarheid was ontstaan.

      Like

  4. Ximaar

    Dan had ze aan mij een goeie gehad, ik was bij haar gaan zitten al was het maar dat ik geïnteresseerd ben in andere opvattingen.

    Ik reis erg weinig met de trein, maar vind het contact met onbekenden vaak erg leuk. De laatste keer was naar Den Haag, waar ik naast een halfgekleurde vrouw met kroezig haar zat. Die was met haar smartfoon in de weer. Aan de ander kant zat eveneens een jonge vrouw te worstelen met een Sudoku. Ik keek met een schuin og mee en zei: “Dit is best een lastige.” Bleek het een Amerikaanse te zijn en raakte daarmee in gesprek. Het duurde niet lang of de vrouw links van mij deed ook mee. Het bleek dat zij een Keniaanse vader en een Nederlandse moeder had. Ze sprak accentloos Nederlands en al met al werd het een amusant 3-gesprek en was het jammer dat beide er al in Leiden uit moesten.

    Like

  5. gewoonanneke

    Tja terwijl jullie toch ook een eigen mening mogen hebben en daar met elkaar over praten. Ik geloof niet dat vrouwen met een hoofddoek dom zijn integendeel maar ze moeten ook andere meningen respecteren toch.

    Like

Geef een reactie

