Flapjes tussen de tenen.

Sommige hondenrassen hebben vliezen tussen de tenen, waardoor ze goed kunnen zwemmen. Maar er is een hagedis die over het water kan lopen, doordat hij flapjes tussen zijn tenen heeft, de Helmbasilisk..
Deze grote en mooie hagedis heeft flapjes tussen de tenen en door een speciale techniek
kunnen ze daarmee op hun achterpoten over het water lopen, rennen eigenlijk, want ze gaan erg hard.
Ze worden dan ook wel Jezus- of Jezus Christushagedis genoemd. Kan 80 cm worden!

helmbasilisk221116u leest dit soort wetenswaardigheden in het Vogeldagboek van Adri de Groot, uiteraard aan vogels gewijd, maar soms maakt Adri een uitstapje naar Blijdorp en daar zag hij deze prachtige Braziliaanse hagedis. Hoe komt dat beest in Blijdorp? Laten we daar maar niet over nadenken.

7 gedachten over “Flapjes tussen de tenen.

    1. fialas Berichtauteur

      dan klopt het toch, want hij rent op zijn achterpoten. Om mugjes achterna te zitten denk ik, of te vluchten voor een predator. Ik denk dat de sportenbedenkers door hem op de idee van de triathlon zijn gekomen.

      Like

  1. Thérèse

    Ja, dacht ik ook dat het klopte, maar als ik Adri was, had ik ook even die flapjes gefotografeerd, als dat kon tenminste. Ik had ze graag even gezien. (Ik was vandaag in Artis, was fijn).
    .

    Like

    1. fialas Berichtauteur

      misschien kun je erachter komen op internet, met de botanische naam zul je hem wel vinden.
      ik ken trouwens in Maastricht een jonge vrouw die afgestudeerd is in amphibiën en reptielen. zal haar het artikel eens sturen.

      Like

Geef een reactie

