Nederlands leren.

Mijn recente vriendin E.  is spaanstalig en geboren in Cuba. Ze is twintig jaar getrouwd geweest met een dialectsprekende dorpeling, die nooit de moeite nam om Nederlands met haar te spreken. Ze hebben twee kinderen, die op de basisschool Nederlands leren maar het in de praktijk niet gebruiken. Kennissen, ouders van vriendjes, de hele omgeving spreekt alleen dialect. Ze is nu een jaar gescheiden en zoekt een baan. Vanwege haar gebrekkige Nederlands, met zwaar spaans accent gesproken, komt ze niet aan de bak in haar eigen stiel. Nu is ze aan het werk bij iets dat je vroeger sociale werkplaats noemde, en  moet van haf 1 tot 5 uur verpakkingswerk doen,  deze week bundelt ze voor het ziekenhuis washandjes in stapeltjes van 20 stuks.

Sinds kort heeft E.  een Syrische vouw leren kennen, die pas twee jaar in Nederland woont en als statushouder een flat heeft gekregen naast de hare. Deze Nareen was meteen begonnen met Nederlandse les en heeft nu al haar B-examen gedaan. Mijn Spaanse E. merkte tot haar verbijstering dat haar Syrische buurvrouw haar kan inwijden in de fijne kneepjes van het Nederlands, b.v.:  <ik ben mijn sleutels kwijt> en niet : <ik heb mijn sleutels kwijt>, <ik blijf thuis> ipv <ik blijf in huis>. En in één moeite door verbetert ze E’s  onverstaanbare  uitspraak en articulatie.  Nareen heeft ook buiten de lessen om druk sociaal kontakt met Maastrichtse vrijwilligers, en dat gaat allemaal in het Nederlands.

Nareen wil gaan studeren aan de universiteit, en toonde trots haar diploma Nederlands,  maar voor de inschrijving  moet ze haar Engels verbeteren. Want aan de universiteit gaat alles in het Engels, naar mijn ervaring in een soort steenkolen Engels waar alleen de Duitse studenten weg mee weten.

Mijn mening: spreek Nederlands met buitenlanders, geen dialect en zeker niet het belabberde pidgin dat wij voor Engels verslijten. Die buitenlanders vragen erom.

 

 

7 gedachten over “Nederlands leren.

  1. Thérèse

    Je hebt helemaal gelijk Fialas. Van jou zal zij het ook wel leren. Triest dat zij het zulk werk moet doen.
    Wij hebben hier een Maleisische, die bij ons een atelier heeft, maar haar Nederlands is nauwelijks te verstaan. Wij allemaal proberen consequent Nederlands met haar te praten maar er is veel geduld voor nodig. Misschien lukt het ooit nog. Het is voor haar wel extra moeilijk omdat zij ook met een ander schrift zit.
    Die Limburgers toch hè?

    Like

  2. fialas Berichtauteur

    de zoon van een vriend van mij is getrouwd met een Koreaanse. Yi Joon is flitsend intelligent, spreekt het Nederlands nog steeds onverstaanbaar. Er schijnt bij Aziaten iets in spieren van keel en mond een belemmering te zitten, dat het spreken van onze west-europese talen bemoeilijkt.
    Maar als ze hier geboren wordt speelt dat geen rol meer. Mijn dochters hadden een Chinees vriendinnetje dat perfect Nederlands en Limburgs sprak, en thuis alle zaken regelde omdat haar moeder niet uit de voeten kon met onze taal..De vader was druk met de zaak. een succesvolle zaak, dat wel.

    Liked by 1 persoon

  3. Bertie

    Een van de nadelen van dialecten, hoe mooi sommige ook zijn.
    Aziaten en Afrikanen en misschien wel alle mensensoorten, hebben idd een verschillende opbouw,van mond of keel of stembanden,ik weet niet precies waar.
    Leerden we lang geleden van een gastspreker op school. Chinezen hebben ook geen r.

    Like

  4. meninggever

    IK zag onlangs een 10 jarige jochie op tv uit Syrie die hier 18 maanden was en perfect en accentloos Nederlands sprak. Geleerd door een coach vanuit….de Donald Duck.Het is een garantie voor succes in de samenleving. Zoals je ook ziet dat al die aan hun eigen taal en cultuur vasthoudende andere immigranten aan de onderkant van de samenleving blijven steken. En dan vervallen tot uitwassen als criminaliteit. Wat doodzonde is want met een beetje taalkennis en begrip voor onze cultuur en gewoonten bouw je snel een eigen plek op in dit land. Trouwens…dat Mastreechs is ook zo wat. Dat verstaan ze zelfs in Venlo niet eens…

    Like

  5. fialas Berichtauteur

    ik vermoed dat het ook een kwestie is van ontwikkeling. Die Syriërs zijn geen paupers, hebben van huis uit vaak een behoorlijk nivo van kennis en inzicht.

    Like

Geef een reactie

