beloning bij de BBC.

Top presentatoren bij de BBC verdienen teveel, wordt bericht en de vrouwen verdienen zowat de helft van de mannen. Ik hoorde bij ons in de media vragen: hoe kan dat nou, die vrouwen kunnen toch voor zichzelf opkomen? Nou, dat gaat daar anders. In een van mijn vorige levens werkte ik via een uitzendburo bij een internationale aannemer die voor DSM een nieuwe ammoniakfabriek bouwde. De financiële man was ene Mr. Fogden.  Hij vond mijn salaris veel te hoog en zocht  iemand die mij zou vervangen. Dat werd Nora, de echtgenote van een Afcent militair. Ik moest haar inwerken en ik vroeg wat ze haar voor salaris geboden hadden. Dat was iets meer dan de helft  van het mijne. De volgende dag kwam ze nerveus naast mijn buro staan.  Ze had haar man verteld van ons gesprek.  Hij had haar stijf gescholden en op het hart gedrukt “never discuss salaries”. Dat had ze toch moeten beseffen,  in Engeland is het eerste gebod voor een werknemer, “never discuss salaries!!”

 

12 gedachten over “beloning bij de BBC.

  1. gewoonanneke

    Ik heb dat bij mijn werk ook meegemaakt had helemaal geen topsalaris maar werd er wel uitgeknikkerd en had nog drie maanden om mijn opvolger in te werken d zat op de salarisadministratie dus Wüst wat zij verdiende. Te gek dat het mag zo net als bij jou raar toch eigenlijk

    Like

  2. Thérèse

    Maar dat kunnen ze (de ‘bazen’) bij het mannelijk personeel ook doen. En dat dat zomaar kan… daar zijn toch vakbonden voor. En zou dat nog steeds kunnen? Weet jij dat, S.?

    Like

  3. fialas Berichtauteur

    de crux van mijn blog was eigenlijk alleen maar dat het in Engeland algemeen wordt afgekeurd als je met collega’s over salararissen spreek. Ik had als kop moeten schrijven: .never discuss salaries.
    Ze zijn in veel andere zaken ook behoorlijk achterlijk en tegelijkertijd arrogant. Maar ik geniet van BBC 4 TV met haar cuturele en wetenchappelijke items en wat ze verdienen zal me een worst wezen.

    Like

  4. Ximaar

    @Fialas: Dat begreep ik, maar ik stoor me er ook wel eens aan dat er van alles beweerd word, zonder het te staven. De kranten doen daar net zo gezellig aan mee en wij (mezelf uitgezonderd) stellen dat niet ter discussie als het binnen ons verwachtingspatroon vallt.

    Dat van die ‘sterren’ is moeilijk te vergelijken, het is wat de gek er voor betaalt. Van Nieuwenhuizen krijgt in NL veel en mogelijk meer dan Jinek. Maar daar kunnen bij Van Nieuwenhuizen meer uitzendingen per jaar tegenover staan en dat hij niet aan andere programma’s mag meewerken.

    Dat van die management functies bij de BBC is beter te vergelijken en daar zie ik geen verschil tussen mannen en vrouwen. Bij de bedrijven waar ik werkte was dat verschil er ook niet. 90% werd daar bepaalt door de opleiding. En hooguit 10% vanwege presteren. Ik had een lage opleiding en kreeg dan ook behoorlijk minder dan m’n collega’s die hetzelfde werk deden met een hogere opleiding. De vrouwen die er werkten hadden in het algemeen ook een lagere opleiding en dus net als ik minder loon.

    Ik heb een half jaar in Noord-Engeland gewerkt. Toen is me het niet opgevallen dat er niet over salarissen gesproken werd. In NL deden ze dat destijds (30 jaar geleden) ook niet echt. Uitzondering waren/zijn de Amerikanen die meteen hun bruto jaarsalaris noemen om een gesprek te openen en aan te geven met wie je van doen hebt. Je hoort dan 60K en dan mag je bedenken dat er van die 60.000 USD nog belasting afgaat en dat ze bitter weinig vakantiedagen hebben.

    Like

  5. meninggever

    Die ongelijkheid in beloning stamt nog uit een heel andere tijd. Als man en vrouw hetzelfde werk verrichten met dezelfde mate van stress, uren, verantwoording, is er geen enkele reden om ongelijk te belonen. Pas als de regels worden bijgesteld ligt dat anders. Maar dat is ook al zo bij vertegenwoordigers van dezelfde sekse. De een werkt nu eenmaal harder en langer dan de ander.

    Like

Geef een reactie

