Oude Kerk in Amsterdam, een bijzonder museum.

Samen met de Indonesische kunstenaar Iswanto Hartono ontwikkelde de Oude Kerk een tentoonstelling in het kader van het EUROPALIA INDONESIA. Van 29 september tot en met 15 november 2017 verbindt Iswanto Hartono de geschiedenis van de Oude Kerk met het koloniaal verleden van Indonesië, vanuit een antropologisch en archeologisch perspectief.
Speciaal voor de Oude Kerk creëert Iswanto Hartono een aantal site-specifieke werken. Binnen dit monumentale gebouw overdenkt de kunstenaar het thema van kolonisatie dat onlosmakelijk met de geschiedenis van de Oude Kerk verbonden is. Kijk maar naar de vele praalgraven van de zeevaarders die op pad gingen om de wereld te koloniseren. Het waren deze mannen die als nationale helden geëerd werden, maar die inmiddels ook symbool staan voor een etnocentrische toe-eigening van de ‘ander’, op grond van een eigen cultureel perspectief.
Hartono bestudeerde de monumenten in de Oude Kerk en bracht deze in relatie tot de ontheemde monumenten op Banda (de Molukken), Jakarta en Sumatra (voormalig Nederlands-Indië, nu Indonesië). Ooit werden deze door de Nederlanders opgericht om gebeurtenissen of daden te memoreren die buiten de context van de gekoloniseerde culturen vielen. Tegenwoordig vragen we ons af wat deze monumenten exact herdenken. De verschrikkelijke annexatie, slavernij en onderdrukking? Of louter de aanwezigheid van een overheerser? In het licht hiervan creëert de kunstenaar nieuw werk dat ons bewust maakt van een koloniale historie, een verleden dat tegenwoordig zo vaak bewust vergeten wordt. In de loop van de tentoonstelling zal het werk langzaam vergaan, net zoals bepaalde culturen en tradities in Indonesië verdwenen zijn. En net zoals dit verleden nog amper erkend wordt door de Nederlanders. De tentoonstelling vindt plaats in een aantal stijlkamers.
iswanto hartono
Met zijn interdisciplinaire praktijk concentreert Iswanto Hartono zich voornamelijk op thema’s zoals geschiedenis, tijd, ruimte en stedelijkheid. De kunstenaar, opgeleid als architect, heeft een grote interesse in structuur en vorm en in alternatief gebruik van een ruimte. Hartono streeft naar een kritisch bewustzijn van een ruimte, onderzoekt wat dit begrip ‘ruimte’ nu eigenlijk inhoudt en hoe wij het als vanzelfsprekend ervaren. Hartono is in het bijzonder geïnteresseerd in Indonesische tradities en een geschiedenis die tegenwoordig vaak vergeten wordt. Ook in eerdere projecten stond het onderwerp van kolonisatie en de strijd om identiteit in een hedendaags Indonesië centraal.

——————————————————————————————————————————————–

Hierboven de tekst die de Oude Kerk  zelf verspreidt,  Ik wil er nog aan toevoegen de commentaar van mijn vriendin M., zij is indo en heeft als peuter met haar Indische moeder de oorlog doorgebracht in de kampong, bij haar grootmoeder. Haar Nederlandse vader heeft  de Birma spoorweg overleefd. M. zegt\; alle Nederlanders moeten deze tentoonstelling gaan zien, want ze weten niks.

 

Advertenties

5 gedachten over “Oude Kerk in Amsterdam, een bijzonder museum.

  1. Thérèse

    Misschien ga ik wel kijken, hoor Fialas. Maar ..die tekst die de Oude Kerk heeft laten verspreiden, daar kan ik geen touw aan vastknopen. Dat is heel vaak bij gestudeerden die over kunst schrijven, maar ik heb er niks aan. De woorden van jouw vriendin begrijp ik. Aan haar zal het niet liggen. Dus áls ik ga, dan met frisse tegenzin. Temeer daar je tegenwoordig doodgegooid wordt met kolonisatie en slavernij. In het Tropenmuseum is ook al een expo met hetzelfde thema. Maar goed, we zullen zien. Liefs!

    Like

    1. fialas Berichtauteur

      doodgegooid: goed gezegd, helemaal mee eens., maar dit gaat toch echt over de cultuur van de Gordel van Smaragd..al ben ik er zelf nog niet geweest. Mijn kleindochter E. doet daar aquisitie en externe betrekkingen, dus ik kan er niet omheen.

      Liked by 1 persoon

      1. Thérèse

        Misschien kunnen we elkaar daar eens ontmoeten, jij en Marleen en ik. Momenteel zijn wij allebei zwaar verkouden, de timmerman heeft totaal geen haast, maar misschien kunnen we dan na afloop met z’n drietjes naar Bovenkarspel. Succes voor E, gewenst.

        Like

  2. meninggever

    Wellicht dat we het eens bezoeken in die periode. Om te zien wat wij daar voor goeds brachten als Hollanders. Voor de ‘bijvangst’ moeten onze voorvaderen zich wellicht schamen. Maar dat verandert de geschiedenis niet. Is dat wel zo moeten we ook niet meer richting Rome of Istanbul afreizen voor een toeristisch tripje. Allemaal bloedige geschiedenis in die hoek…Maar wel gekoesterd…

    Like

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.